Foto: Shutterstock/panuwat phimpha
Ieder jaar betreden er weer nieuwe mensen de onbekende wereld van crypto en Web3. De manier waarop mensen in aanraking komen met digitale activa verschilt uiteraard van persoon tot persoon en is tevens afhankelijk van de algehele staat van de markt. Het mag duidelijk zijn dat het afgelopen jaar minder nieuwe investeerders heeft gelokt tot het crypto landschap dan tijdens de bloeiende bullmarkt van 2021 waarin bitcoin (BTC) en vele altcoins tot nieuwe recordhoogtes zijn gestegen.
Nieuwe crypto beleggers in 2022
Het Amerikaanse Financial Industry Regulatory Authority (FINRA) Investor Education Foundation heeft eind April een onderzoek gepubliceerd waarin het de verschillende redenen noemt waarom mensen in 2022 voor het eerst crypto hebben gekocht.
Het onderzoek is uitgevoerd tussen 9 en 29 september en in totaal deden er 465 deelnemers mee uit de Verenigde Staten. De participanten werden willekeurig gekozen uit Amerikaanse huishoudens.
Het onderzoek kwam tot de conclusie dat 31% van de nieuwe crypto-investeerders door een suggestie van vrienden in aanraking zijn gekomen met digitale activa. Dit wordt vergeleken met slechts 8% voor nieuwe beleggers in aandelen of obligaties, wat er mogelijk op wijst dat er ‘’een sociaal element is bij beleggen in cryptocurrency dat niet evident is bij beleggen in aandelen of obligaties’’, aldus FINRA.
De mogelijkheid om ‘’met kleine bedragen te beginnen’’ was echter de op een na belangrijkste reden waarom mensen de cryptomarkt in het afgelopen jaar zijn betreden. Met 24% was dit percentage exact gelijk met die van nieuwe investeerders in aandelen of obligaties.
Ondertussen gaf ongeveer 10% van de respondenten aan dat FOMO (fear of missing out) ertoe leidde dat ze voor het eerst crypto kochten in het afgelopen jaar. Met een forse daling van de bitcoin koers vers in het geheugen is het allesbehalve gek dat ‘slechts’ 10% als gevolg van FOMO de wereld van digitale activa zijn ingezogen.
Kennis over crypto
Uit het onderzoek bleek ook dat 48% van de crypto-investeerders zei dat ze informatie over de markt hadden verkregen van vrienden, familie of collega’s – vergeleken met 35% voor beleggers in aandelen of obligaties – gevolgd door social media met 25%.
Interessant is dat uit de studie bleek dat eigenaren van digitale activa niet zoveel wisten over cryptocurrencies als ze aanvankelijk dachten. Crypto-beleggers behaalden namelijk een gemiddelde score van 26,6% op een quiz met vijf items waarin vragen werelden gesteld over hoe cryptocurrencies worden uitgegeven, hoe het wordt overgemaakt naar de Amerikaanse dollar, hoe het wordt belast, en hoe transacties ‘’gevoelig’’ kunnen zijn voor fraude.