Foto: Shutterstock/Deliris
Influencers zijn vandaag de dag een belangrijk aspect binnen de marketing van veel producten en/of diensten. Ook voor het promoten van crypto worden sociale media bekendheden regelmatig ingezet. Onlangs kon je in het crypto nieuws lezen dat meer dan één op de drie influencers op TikTok misleidende video’s over cryptocurrencies post. Dit is een groot probleem aangezien jongeren vaak advies klakkeloos overnemen van hun favoriete influencers en weinig tot geen onderzoek doen alvorens het investeren in bepaalde projecten.
Voormalig chief van de Amerikaanse Securities and Exchange Commission, John Reed Stark, heeft nu middels een tweet een waarschuwing gegeven aan alle crypto influencers die zogenoemde scam projecten hebben gepromoot en waarvan wordt vastgesteld dat ze de prijzen van bepaalde munten via sociale media manipuleren.
Crypto influencers worden vervolgd
In oktober vorig jaar zagen we het al gebeuren: Kim Kardashian ontving destijds een aanklacht van de Amerikaanse toezichthouder voor de betrokkenheid bij het promoten van Ethereum(MAX (EMAX): een ordinaire pump & dump.
Ook ontvingen enkele Amerikaanse beroemdheden als Jake Paul en Lindsey Lohan een tijdje terug nog flinke boetes op hun deurmat van de SEC voor het promoten van TRX en BTT tokens zonder de ontvangen betalingen bekend te maken.
Stark waarschuwde dat voor elke vorm van prijsmanipulatie – of het nu gaat om de prijs van beursgenoteerde effecten, penny stock-effecten of crypto-effecten – dezelfde antifrauderegels van toepassing zijn, en dat de dagen van crypto influencers op sociale media geteld zijn.
Stark maakt in zijn tweet gebruik van de term ‘crypto-effecten’, wat momenteel een gevoelig punt is binnen de crypto gemeenschap. De rechtszaak tussen de financiële waakhond en Ripple, die uit zal maken of XRP als een effect kan worden geclassificeerd, zal in die zin dan ook een belangrijk moment zijn voor de algehele industrie.
Fraude makkelijk op te sporen
De voormalige SEC chief vestigde tevens de aandacht op de brutale en arrogante manier waarop veel influencers op sociale media hun slachtoffers oplichten. Stark merkte op dat de aard van de fraude het gemakkelijk maakt om op te sporen en te vervolgen, in tegenstelling tot andere vormen van fraude waarbij de dader zich vaak achter zijn/haar identiteit probeert te verschuilen.