Foto: DisobeyArt/Shutterstock
Het mogelijke potentieel van crypto gaming wordt de laatste jaren steeds meer erkend binnen de crypto-gemeenschap. Desondanks maken de huidige cijfers de verwachtingen nog niet bepaald waar. Het gros van de blockchain-games die de afgelopen vijf jaar zijn gelanceerd, zijn kopje onder geraakt.
3 van de 4 crypto games falen
CoinGecko heeft op 29 november een onderzoek vrijgegeven dat het falingspercentage van Web3 games heeft geanalyseerd. De schokkende resultaten tonen dat maar liefst 75,5 procent van alle Web3 games die de afgelopen 5 jaar zijn gelanceerd, onverhoopt zijn gefaald.
Sinds 2018 zijn er in totaal 2.127 Web3 games uit de grond gekomen. Maar liefst 2.817 games zijn inmiddels inactief verklaard, wat simpelweg betekent dat het 14-daagse voortschrijdende gemiddelde van het aantal actieve gebruikers met ten minste 99 procent is gedaald van de piek.
In 2021, te midden van de bullmarkt, werden de meeste blockchaingames gelanceerd. Dat jaar nam het totaal met 738 games toe, terwijl het volgende jaar – gedurende de hardnekkige crypto-bearmarkt – het hoogste aantal games uitdoven, met 742 mislukkingen.
Het gemiddelde jaarlijkse mislukkingspercentage van de afgelopen vijf jaar ligt op 80,8 procent.
Dit jaar staat het aantal mislukte Web3 games op 509, wat een aanzienlijke daling markeert ten opzichte van vorig jaar. Het is een duidelijke weerspiegeling van de bredere opleving van de cryptomarkt. “Het lagere uitvalpercentage kan misschien duiden op een stabilisatie in de toestand van Web3 gaming’’, aldus CoinGecko.
Activiteit crypto gaming in oktober
Uit recente on-chain data is tevens gebleken dat de activiteit richting blockchain games fors is gestegen in de maand oktober. Iedere dag waren er namelijk meer dan 1 miljoen unieke wallets actief. De rest van het jaar lag dit grotendeels rond de 750 duizend en in september kwam het al af en toe boven de 1 miljoen uit. De afgelopen maand heeft deze stijgende lijn zich voortgezet tot een huidig niveau van om en nabij de 1,2 miljoen.
Echter kampen dit soort spellen met zogeheten ‘botsaccounts’ waardoor er enigszins een verkeerd beeld wordt afgeven van de werkelijke data.