Foto: Lenscap Photography / Shutterstock.com
Nog niet zo lang geleden bestond de cryptocurrency-wereld alleen uit bitcoin (BTC) en wat altcoins, maar dat is nu wel anders. Nu is niet alleen Decentralized Finance (DeFi) erbij gekomen, maar ook bijvoorbeeld gaming-blockchains. Maar volgens de community manager van blockchain-game-ontwikkelaar Blowfish Studios is de industrie niet per se ‘klaar’ voor grootschalige adoptie.
Te veel focus op crypto, te weinig op gaming
Dat verklaarde Luke Sillay van de Australische ontwikkelaar Blowfish Studios aan Cointelegraph tijdens de Tokyo Games Show van dit jaar. Veel te veel ontwikkelaars die hun spel op een blockchain zetten hebben te veel gefocust op de tokenomics van hun gaming-token en op de in-game rewards, en te weinig op de game zelf. Sillay:
Je kunt merken dat sommige andere blockchain-games helemaal niet zo leuk zijn om te spelen. Ja, je krijgt de mogelijkheid om flink wat tokens te verdienen [door te spelen] en je krijgt meestal een goed rendement op je [geïnvesteerde tijd], maar meestal zijn ze niet zo leuk, toch?
Veel van de ontwikkelaars van deze games zijn volgens de topman uit het oog verloren wat een spel aantrekkelijk maakt om te spelen, en dat is volgens hem precies de reden waarom ze weinig gespeeld worden. “Wij vinden dat als een game leuk om te spelen is en aantrekkelijk is om naar te kijken, dan mensen het willen spelen,” benadrukt hij.
Op het moment zijn volgens DappRadar de games Alien Worlds, Splinterlands en Gameta het meest gespeeld. De drie games hangen alle drie grofweg rond de 150.000 gebruikers, waar Gameta momenteel het hardste van groeit. Ook genieten ze alle drie maandelijks miljoenen in-game transacties. In het geval van Splinterlands is dat momenteel goed voor zo’n 74.000 dollar aan inkomsten op maandbasis.
Pas blockchain-doorbraak bij Fortnite-niveau
Maar ondanks dat hij voor een blockchain-gameontwikkelaar werkt is hij wel kritisch. De industrie heeft volgens Sillay nog een lange weg te gaan. Pas als games écht leuk zijn zullen ze die-hard fans zoals die van Fortnite of League of Legends aantrekken. Dat soort toegewijde spelers zijn ook sneller in staat om geld uit te geven aan in-game producten zoals attributen voor hun avatars.