Foto: Olivier Le Moal/Shutterstock
In de cryptocurrency-markt lanceren nog altijd regelmatig veel nieuwe projecten. Ze zijn echter lang niet altijd even succesvol en er zitten zelfs veel oplichters tussen. Nu blijkt uit onderzoek dat ongeveer 36 procent van de top 1.000 crypto projecten vanaf het begin van 2023 niets meer van zich hebben laten horen. Minder dan de helft van de projecten publiceerde meer dan twee nieuwe artikelen in 2023.
📊 We’ve published a comprehensive analysis of the top 1000 #crypto projects’ blogs, revealing critical insights into their marketing strategies. Discover how these companies can optimize their approach for long-term success: https://t.co/QkXeYwMJzH #cryptocurrency #marketing… pic.twitter.com/msIiYapTIJ
— GuerrillaBuzz (@GuerrillaBuzz) May 4, 2023
Dode crypto projecten
Guerilla Buzz, het bedrijf achter het onderzoek, concludeert dat veel projecten de focus enkel hadden op de lancering van hun token. Daar proberen de projecten zoveel mogelijk geld mee te verdienen, om vervolgens langzaam de stekker uit het project te trekken en de boel dood laten bloeden.
Op die manier hopen ze dat er zo min mogelijk consternatie ontstaat rondom het doodbloeden van de projecten.
Binnen de top 10 is Binance het grootste marketing-kanon met hun BNB Chain, waarvoor in 2023 een totaal van 59 artikelen werden gepubliceerd. Ook Ethereum (ETH), Tether (USDT) en Polygon (MATIC) doen het wat dat betreft nog goed.
Vanuit Bitcoin (BTC) is het helemaal stil, maar dat is op zich logisch, aangezien het geen eigenaar heeft. Bitcoin doet wat het moet doen en is nog altijd de absolute heerser qua marktkapitalisatie.
Bloggen op Medium
Verder constateert Guerilla Buzz dat Medium het meest populaire blogging-platform is voor cryptobedrijven. Dat is iets wat is begonnen tijdens de ICO hype van 2017, waar in een tijdsbestek van enkele maanden duizenden projecten tevoorschijn kwamen.
Veel van die projecten deden het echter met een white paper en wat “loze beloftes over een technologische revolutie,” zo schrijft Guerille Buzz in het onderzoek. Hoewel Medium nog altijd het meest populaire platform is voor de industrie als het gaat om bloggen, is het volgens Guerilla Buzz niet het beste platform voor de lange termijn.
“Door op Medium te leunen als platform, zorgen die projecten in feite voor veel verkeer richting Medium, in plaats van dat ze zich focussen op hun eigen groei.”