Foto: Morrowind/Shutterstock
De Italiaanse voetbalclub AC Milan heeft onlangs in samenwerking met Chiliz (CHZ) voor de allereerste keer non-fungible tokens (NFT’s) live tijdens een wedstrijd gecreëerd en uitgedeeld.
Live ‘in-play’ NFT drops ✅
Only the beginning ✅Watch this space!$CHZhttps://t.co/S6uRHBYDv3
— Chiliz ($CHZ) – The Sports Blockchain ⚽🏆 (@Chiliz) November 1, 2021
AC Milan won zondag met 2-1 tegen AS Roma waardoor de voetbalclub nu bovenaan staat in de Serie A, de hoogste voetbalcompetitie van Italië. Het was niet alleen de zevende overwinning op rij voor AC Milan, het was ook de allereerste keer dat NFT’s live tijdens een wedstrijd werden gerecreëerd.
Rond de 25ste minuut maakte niemand minder dan Zlatan Ibrahimovic het eerste doelpunt van de wedstrijd. Toen zijn team hem omhelsde en feliciteerde, werd het moment gefotografeerd. Van dat moment werden toen gelijk 100 NFT’s gemaakt.
Vervolgens werden de NFT’s uitgedeeld in een zogenaamde airdrop onder houders van de AC Milan Fan Token (ACM) op de Socios.com app. Met deze fan tokens kunnen eigenaren meedoen aan peilingen en VIP beloningen ontvangen. NFT’s zijn weer een andere vorm van cryptocurrency en kunnen dienen als verzamelobjecten. Doordat NFT’s schaars zijn, hebben ze ook echte waarde voor fans. De NFT’s kunnen doorverkocht worden op Ethereum (ETH) NFT marktplaatsen als OpenSea.
AC Milan is van plan dit nog vaker te doen en wellicht opent dit de deuren voor meer sportclubs om ook mee te doen, meldt het persbericht. Chiliz werkt naast AC Milan ook samen met voetbalclubs als FC Barcelona, Juventus, Paris Saint-Germain, Inter Milan, Atlético Madrid, Manchester City en Arsenal. Chiliz CEO Alexandre Dreyfus zegt:
“De eerste live in game NFT legt het moment vast waarop Zlatan scoorde en fans uit hun dak gingen, wat best cool is. Maar Socios.com NFT’s zijn niet alleen verzamelobjecten, het zijn ‘nuttige NFT’s’ die Fan Token houders ook toegang geven tot speciale beloningen en ervaringen. Dit is groot, niet alleen omdat we herdefiniëren wat kan worden bereikt met NFT’s, maar ook voor de wereldwijde sportindustrie.”