Foto: Morrowind/Shutterstock
De Mixed Martial Arts divisie, een vechtsportcompetitie, gaat een eigen fan token lanceren in juni. Een jaar geleden werd de UFC partners met Chiliz (CHZ), een sport-georiënteerd blockchainplatform en samen zullen ze nu $UFC op de markt brengen.
Chiliz en zijn bijbehorende tokenplatform, Socios.com, waren voornamelijk gefocust op Europese voetbalteams. De samenwerking leidde telkens tot een fan token die fans kunnen inzetten om bijvoorbeeld mee te stemmen op bepaalde beslissingen binnen de club. Daarnaast dient het voor de clubs als extra inkomstenbron. UFC gaat nu dus hetzelfde doen.
Fans die in bezit zijn van $UFC hebben toegang tot exclusieve promoties, chat forums, VIP beloningen en mogen dus zoals gezegd hun stem uitbrengen. Europese voetbal grootmachten zoals Juventus, Manchester City en FC Barcelona hebben al zo’n soortgelijke munt. Cristiano Ronaldo is zelfs al beloond met een JUV token voor elke goal die hij ooit heeft gescoord.
Chiliz en Socios.com zijn van plan steeds verder uit te breiden buiten Europa en deze lancering is een stap in de juiste richting. Dit jaar moeten er nog meer fan tokens naar de Verenigde Staten komen. Chiliz heeft hier zo’n $50 miljoen voor gereserveerd.
De ontwikkeling van $UFC is voortgekomen uit de samenwerking die vorig jaar al werd aangekondigd. Toentertijd ontvingen bezitters van $CHZ, de token van Chiliz zelf, exclusieve UFC aanbiedingen. UFC liet toen weten dat het blockchain toepassingen zou onderzoeken die de naamsbekendheid en merkgroei zouden stimuleren. Dat gaat er nu dus van komen.
“UFC heeft wereldwijd meer dan 625 miljoen fans en fan tokens zijn een unieke manier om met ze in contact te komen door middel van een authentiek product dat ze dichter bij de UFC brengt, meer invloed geeft en hun passie voor de sport beloont” aldus Tracey Bleczinski, Senior Vice President van UFC Global Consumer Products.
Dat Chiliz serieus is in zijn plannen om uit te breiden in de VS bleek vorige week wel na een soortgelijke samenwerking met ijshockeyclub New Jersey Devils, dat uitkomt in de NHL.
De samenwerking bestaat voor nu alleen nog uit een marketing deal, maar de club gaat nu onderzoeken welke mogelijkheden blockchain biedt om te club te laten groeien.