Brave, de nieuwe gedecentraliseerde internetbrowser, beloont nu gebruikers voor het bekijken van advertenties met de Basic Attention Token (BAT). Dat meldt het bedrijf op zijn website op 24 april.
Gebruikers kunnen nu de nieuwste versie van de Brave browser voor Windows, macOS en Linux downloaden en zich aanmelden voor het ‘Brave Rewards’-programma. Gebruikers die zich aangemeld hebben kunnen 70% van de advertentie-inkomsten verdienen door advertenties op het platform te bekijken.
Gebruikers worden uitbetaald in de native cryptocurrency van de browser; de Basic Attention Token (BAT). Brave is een open-source blockchain browser met een ingebouwde ad blocker. Brendan Eich, CEO en mede-oprichter van Brave, alsmede voormalig CEO van Mozilla en ontwikkelaar van het JavaScript, zegt het volgende erover:
Met Brave Ads lanceren we een digitaal advertentieplatform dat als eerste de gegevensrechten van gebruikers beschermt en hen voor hun aandacht beloont.
Brave Ads zijn ook bedoeld om de economie en conversie van de online advertentie-industrie te verbeteren, zodat uitgevers en adverteerders kunnen gedijen zonder tussenpersonen die enorme kosten in rekening brengen en die bijdragen aan de surveillance van het internet.
Aan het eind van elke maand worden gebruikers uitbetaald in BAT die zij vervolgens kunnen gebruiken om hun favoriete ontwikkelaars te ondersteunen. Brave geeft aan dat het in de toekomst het mogelijk wil maken voor gebruikers om hun BAT uit hun wallets te halen en deze bijvoorbeeld in te wisselen voor fiat-geld bij cryptocurrency-exchanges.
Ondanks het nieuws over de lancering van Brave Ads staat de Basic Attention Token in het rood vandaag. BAT is met 8,86% gedaald in de afgelopen 24 uur. De totale marktkapitalisatie van BAT ligt rond de $489 miljoen.
Er wordt gespeculeerd dat BAT gewoon niet zo veel waarde voor gebruikers heeft en dat zij liever in bitcoin (BTC) uitbetaald worden. Tevens zijn de advertenties opgesplitst per regio, dus niet elke gebruiker kan deze bekijken en eraan verdienen. Als laatste is het ook nog onduidelijk hoe lang de advertenties zijn en hoe lang gebruikers er naar moeten kijken om eraan te verdienen.
Echter neemt dat niet weg dat Brave een belangrijke stap neemt om de privacy en de bescherming van persoonsgegevens weer terug te brengen naar internetbrowsers.
In januari maakte Brave bekend dat het in 2018 een sterke groei heeft doorgemaakt. Er zouden maandelijks meer dan 5,5 miljoen mensen de browser gebruiken.
Eind vorig jaar kondigde Brave aan dat het de standaard browser geworden is op de blockchain-telefoon van HTC: De HTC Exodus 1.
De wekelijkse analyse van de koers van bitcoin (BTC) door Crypto Insider David gemist? Je kan hem hier vinden!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Abonneer je dan op onze push-berichten, Facebook– of Twitter. Meediscussiëren? Meld je dan aan voor ons Telegram kanaal.