Foto: Shutterstock/medvedsky.kz
Autofabrikant BMW is van plan om blockchain-technologie te gaan omarmen voor hun operationale processen en een zogeheten loyaliteitsprogramma voor Thaise consumenten.
De populaire Duitse autofabrikant heeft blockchain-infrastructuurbedrijf Coinweb aan boord genomen als gedecentraliseerde architectuurprovider. Daarnaast heeft het gekozen voor de BNB Chain van Binance voor het afwikkelen van de transacties.
Coinweb brings blockchain technology to BMW – Introducing their mass user base in Thailand to the cross-chain infrastructure.https://t.co/lrKKc9YeaG
Ecstatic to be ending 2022 with a💥
What will 2023 bring us? pic.twitter.com/Z666FHlEzS— Coinweb.io (@CoinwebOfficial) December 29, 2022
Blockchain-technologie integratie
De integratie van de revolutionaire technologie in de workflow van BMW zal plaatsvinden in twee fasen. Ten eerste zal de gedecentraliseerde technologie geïntegreerd worden in de dagelijkse activiteiten van BMW met als doel tijdrovende handmatige processen te automatiseren en de autofinancieringsdiensten van het bedrijf te stroomlijnen.
De tweede fase bestaat uit de ontwikkeling van een door Coinweb ontwikkelde web3-applicatie voor het klantenloyaliteitsprogramma van BMW. Het programma zal een op blockchain gebaseerd beloningssysteem gebruiken om BMW Group-klanten te stimuleren. Het niveau en de status van een klant in het ecosysteem worden bepaald door de loyaliteitsbeloningen die ze via verschillende acties hebben verkregen.
Klanten zullen worden beloond na elke keer dat ze zogenoemde contactpunten hebben met het BMW-ecosysteem. Denk hierbij aan het aanschaffen van een nieuwe auto of bijvoorbeeld na een onderhoudsbeurt. Toby Gilbert, de CEO van Coinweb zegt het volgende over het nieuwe loyaliteitsprogramma:
‘’Klanten zullen beloond worden met loyaliteitspunten en kunnen het uitgeven binnen het ecosysteem. We hopen dat er in de toekomst een wereldwijde uitrol zal plaatsvinden, maar momenteel is onze samenwerking voor Thailand.’’
BMW en blockchain
Dit is niet de eerste stap van de autofabrikant in de opkomende blockchain-technologie. Zo kondigde het bedrijf in april 2020 al een blockchain-project aan waarmee de levering van auto-onderdelen van ten minste tien leveranciers gevolgd zou kunnen worden.
Daarnaast heeft BMW Korea, de Zuid-Koreaanse tak van BMW, een soortgelijk beloningsprogramma uitgerold in 2020. Hiermee kunnen klanten punten verdienen in de vorm van blockchain tokens en deze gebruiken om producten van BMW te kopen of kortingen te krijgen op bepaalde diensten.