Foto: PJiiiJane / Shutterstock.com
Heineken heeft onlangs nieuw bier met de naam Heineken Silver onthuld. De bierfabrikant beschrijft het als ‘een verfrissend bier met een open mindset.’ Naast het originele Heineken-bier en Heineken 0.0 is Silver het derde bier onder het moedermerk van de Nederlandse producent. Maar het blijft niet bij het ‘echte bier,’ het is namelijk ook te vinden in de metaverse.
Heineken in Decentraland
Dat schrijft Heineken in een persbericht. De Nederlandse brouwerij heeft een virtuele brouwerij geopend in Decentraland (MANA). Bepaalde delen zijn ontworpen door de bekende Spaanse straatkunstenaar J. Demsky, die de smaak van Silver op een unieke manier tot uitdrukking wilde brengen.
Normaal gesproken wordt Heinekens eigen A-gist gemaakt in speciale horizontale tanks, maar voor het metaverse-bier is de gist vervangen door A-pixels. De hop is nu Binary Coded Hop geworden. NPC (non-player character)-telers verbouwen de ‘digitale hop.’
De bierbrouwer zegt de onthulling in de metaverse te hebben gedaan omdat het een introductie met een knipoog moest zijn. “Ondanks dat de metaverse een plek is om connecties aan te gaan is bier een product waar je alleen in het echte leven optimaal van kunt genieten,” benadrukt Els Dijkhuizen, marketingdirecteur bij Heineken. De eerste gasten bezochten het evenement met de ironie van virtuele kreeft en kaviaar.
Te zien in Decentraland
De brouwerij is nu te bekijken in Decentraland. De brouwerij heft onder andere ‘enorme holografische bierblikken, een dansvloer en de mogelijkheid om het te proeven en om een score te geven aan de bierpixels. Je kunt er ook in relaxen, al dan niet met je vrienden.
Decentraland is een publiek virtual reality-platform die draait op het Ethereum (ETH) blockchain. Het mag dan wel een virtueel platform zijn, maar er worden al feestjes gehouden op het platform, JP Morgan is al de eerste bank in de metaverse en Samsung heeft er al een winkel. En als dit artikel dan toch over bier gaat; Heineken Silver heeft een lage bitterheid en heeft volgens de fabrikant een zachte afdronk met een alcoholpercentage van 4%.