Foto: mundissima/Shutterstock
Alibaba, de Amazon van China, heeft nu ook een non-fungible token (NFT) marktplaats gelanceerd. Voor meer details over wat NFT’s precies zijn, klik hier om verder te lezen.
Het enorme Chinese e-commerce bedrijf heeft de NFT marktplaats gelanceerd voor de verkoop van zogenaamde getokeniseerde licenties voor intellectueel eigendom. Dat meldt de South China Morning Post op 17 augustus:
https://twitter.com/TheRealJoshYe/status/1427440222338392070
Het nieuwe NFT veilingplatform, genaamd “Blockchain Digital Copyright and Asset-Trade,” draait op de “New Copyright Blockchain” en wordt beheerd door de Sichuan provincie. Het platform is vooral bedoeld voor schrijvers, muzikanten, kunstenaars en videogame ontwikkelaars die met behulp van NFT eigendomsrechten kunnen aantonen.
In elk geval lijkt dat de bedoeling te zijn. In een reactie op de nieuwe marktplaats twitterde SCMP-verslaggever Josh Ye echter dat “alhoewel de technologie zelf ongeautoriseerd kopiëren niet verhindert, de verkoop omvat het volledige eigendom van de werken die via het platform zijn gekocht.”
Veel NFT’s die worden getoond, geven niet aan welke rechten kopers krijgen, en een NFT lijkt zelfs Star Wars fanart zonder licentie af te beelden. Ye meldt verder dat meerdere grote Chinese technologiebedrijven recent zijn begonnen met het omarmen van de NFT markt, waaronder Ant Financial en Tencent.
De NFT-markt explodeerde begin dit jaar en blijft in populariteit stijgen. Vorige week was op Crypto Insiders nog te lezen dat inmiddels plaatjes van rotsen voor honderdduizenden per stuk worden verkocht op Ethereum (ETH). Onlangs bleek echter een ander NFT project gebaseerd te zijn op een leugen. Het team achter Fame Lady Squad beweerde vrouwelijk te zijn, maar het waren dus eigenlijk mannen.