Foto: Tomasz Makowski/Shutterstock
Ethereum (ETH) is al vaker in het nieuws gekomen vanwege het de torenhoge gas fees, oftewel transactiekosten, die erbij komen kijken. De hoogte van de gas fees nam in de tweede helft van 2021 fors af ten opzichte van de eerste helft. Toch ligt het aantal betaalde gas fees deze maand hoger dan ooit tevoren. Het lijkt erop dat de stijging in populariteit van non-fungible tokens (NFT) hierachter zit.
Volgens gegevens van Glassnode is te zien dat de zogeheten 1-month high vanochtend verbroken werd met een totaal bedrag van $1.882.360,40. De vorige 1-month-high werd een dag eerder nog genoteerd, wat aangeeft dat gebruikers van het Ethereum netwerk erg bedrijvig aan het nieuwe jaar begonnen zijn. Dat terwijl de ETH koers met bijna 20% gedaald is in 4 dagen tijd. Bovendien zijn er veel layer-2 oplossingen als Polygon (MATIC) die helpen bij het opschalen het Ethereum netwerk.
📈 #Ethereum $ETH Total Fees Paid (7d MA) just reached a 1-month high of $1,882,360.40
Previous 1-month high of $1,881,803.77 was observed on 08 January 2022
View metric:https://t.co/ck7taVmbWM pic.twitter.com/BEEUbxYCOW
— glassnode alerts (@glassnodealerts) January 9, 2022
Zijn NFT’s de reden?
Alles lijkt er op te wijzen dat NFT’s de reden zijn van het hoge aantal transacties en dus gas fees op het Ethereum netwerk. De data van Coin Metrics laat zien dat er veel NFT activiteit is op het netwerk sinds het begin van 2022. Het aantal dagelijkse NFT transacties bedraagt bijna 250.000. Het record van meeste transacties op een dag is daarmee verbroken. Het vorige record lag rond de 240.000 transacties en werd afgelopen september bereikt.
Ethereum NFT’s
Het is voor velen wellicht geen verrassing dat het aantal transacties op het Ethereum netwerk meegroeit met de toenemende populariteit van NFT’s. Veel NFT’s draaien namelijk op de Ethereum blockchain en zijn om die reden ook te kopen met ETH.
Recent nog is er ruim $23 miljoen aan ETH opgehaald met de verkoop van de NFT collectie van Adidas. Hun collectie ‘Into The Metaverse’ werd gelanceerd in samenwerking met NFT bedrijf Bored Ape Yacht Club. Adidas verkocht bijna 30.000 NFT’s in totaal.