Blockchain-technologie begint steeds meer grip te krijgen in het Nederlandse bedrijfsleven. Dat blijkt uit onder andere uit een nieuw initiatief van supermarktketen Albert Heijn. Klanten kunnen vanaf nu hun ei van kip tot bord, stap voor stap volgen dankzij blockchain-technologie.
Albert Heijn hoopt zo meer transparantie te kunnen bieden aan klanten. Zij kunnen nu precies achterhalen waar hun eieren met het 1 ster Beter Leven Keurmerk vandaan komen. Op die manier kunnen klanten er zeker van zijn dat hun eieren bij boeren vandaan komen die het welzijn van hun kippen hoog in het vaandel dragen.
Albert Heijn is van plan tegen 2025 haar volledige productieketen, dus niet alleen van haar eieren, transparant te maken. Dit zal onder andere worden gerealiseerd met behulp van blockchain. Anita Scholte op Reimer, directeur Kwaliteit & Duurzaamheid bij Albert Heijn schrijft:
We willen precies weten waar verse producten vandaan komen. Alleen dan weten we zeker dat het is geproduceerd met respect voor mens, dier en milieu. Dat laten we graag zien aan onze klanten. Niet voor niets is het onze ambitie om uiterlijk in 2025 al onze versketens volledig transparant te maken.
De blockchain die voor dit initiatief gebruikt wordt, werd ontwikkeld door Supply Chain Information Management (SIM):
We zorgen ervoor dat alle informatie in een productieketen beschikbaar is, zodat duidelijk is waar, onder welke omstandigheden en door wie de producten zijn gemaakt. En vooral dat deze informatie te vertrouwen is. Met onze technologie hebben consumenten nu ook meer achtergrondinformatie beschikbaar over de boeren, het milieu en de dieren achter de eieren die ze willen kopen. Wij zetten ons in om zoveel mogelijk ketens voor Albert Heijn inzichtelijk te maken.
Meer dan cryptocurrencies
Een blockchain is een gedistribueerde database waar informatie in wordt opgeslagen. Deze informatie wordt vaak automatisch aan deze database toegevoegd. Het wordt hiermee mogelijk om elke stap binnen de productieketen in te zien, wat voor een hoog niveau van transparantie zorgt. Het gebruik van blockchain-technologie door Albert Heijn is nog een voorbeeld dat blockchain ook voor andere doeleinden dan cryptocurrencies ingezet kan worden.
Eerder lanceerde Albert Heijn een soortgelijk blockchain-initiatief met Refresco, Europa’s grootste leverancier van frisdranken en fruitsappen, om de toelevering van sinaasappelsap transparanter te maken.