Foto: Tada Images/Shutterstock
Je hebt er inmiddels vast wel over gehoord: ChatGPT. Het is een tekenend voorbeeld van opkomende Artificial Intelligence (AI) diensten, ook wel kunstmatige intelligentie. Bedrijven achter dergelijke ‘chatbots’ gebruiken bestaande informatie om winstgevende producten te genereren. Als het aan Michael Miller, de CEO van News Corp Australia ligt, zouden bedrijven voor het gebruik van deze informatie moeten betalen.
Content creators moeten beloond worden
Volgens Miller loopt de journalistieke en creatieve industrie het risico heel snel onnodig te worden als bedrijven zoals OpenAI, de maker van ChatGPT, ongeremd en gratis content kunnen gebruiken. Dit zei hij in de Australische krant The Australian op zondag.
Miller meent dat de snelle opmars van deze AI producten een manier is van grote tech bedrijven om “een nieuwe goudpot te ontwikkelen en opbrengsten te maximaliseren door middel van het gebruiken van andermans creatieve content zonder hen te compenseren voor hun originele werk”.
Hij doelt hierbij op het bovengenoemde OpenAI. Het bedrijf is in rap tempo gestegen tot een waardering van 30 miljard dollar. Het bedrijf gebruikt bestaande informatie op het internet zonder hiervoor de oorspronkelijke makers te compenseren.
Er zijn duidelijke wetten nodig over de rol van AI systemen die op deze manier te werk gaan als het aan Miller ligt.
“Makers verdienen het om beloond te worden voor het originele werk dat door AI systemen gebruikt wordt. De systemen kapen de stijl van journalisten, muzikanten, schrijvers, dichters, historici, artiesten, filmmakers en fotografen.”
Grote zorgen over AI
De CEO van het Australische nieuwsplatform is niet de enige die zich grote zorgen maakt over de schrikbarende opmars van Artificial Intelligence. Vorige week ondertekenden ruim tweeënhalf duizend wetenschappers en prominente figuren uit de tech wereld, waaronder Elon Musk, een open brief.
De open brief roept een halt op in de ontwikkeling van Artificial Intelligence. De ondergetekenden maken zich ernstige zorgen over “risico’s voor de maatschappij en de mensheid”. Miller zelf denkt niet dat een verbod of een halt nodig is. Hij gelooft dat met de juiste samenwerking en regels er een symbiotische relatie mogelijk is tussen AI bedrijven en content creators zoals journalisten.