Foto: Shutterstock/Tinseltown
Matt Damon raakte in 2021 in de opspraak toen hij verscheen in een advertentie van Crypto.com, een grote crypto exchange. Hij sprak in de advertentie de inmiddels bekende woorden “Fortune favors the brave” uit. De meningen waren verdeeld en veel fans waren niet te spreken over het optreden van de acteur.
Matt Damon laat zich uit over Crypto.com advertentie
In een gesprek met Associated Press op 27 maart, tijdens de première van zijn nieuwe film, sprak Matt Damon zich voor het eerst uit over de advertentie. Hij leek enigszins beschaamd toen hij uitlegde waarom hij in de advertentie verscheen, maar komt wel met een duidelijke uitleg.
“We hadden een slecht jaar met Water.org, en ik deed die commercial in een poging geld in te zamelen voor Water.org.”
Water.org is een project dat de toegang tot schoon water wereldwijd wil vergroten. Damon richtte het in 2009 op samen met filantroop Gary White, die als CEO van het project dient. Water.org hoopt hun missie te volbrengen door kleine leningen te verstrekken waarmee de aankoop en installatie van waterkranen en toiletten kan worden gefinancierd.
‘Niet de eerste keer’
Damon legde uit dat hij eerder al eens zijn hele salaris aan Water.org had gegeven omdat het in een moeilijke financiële situatie verkeerde. De acteur zei verder: “Crypto.com hoorde daarover en besloot $1 miljoen te geven aan Water.org, gewoon uit hunzelf.” Hij voegt eraan toe:
“Ik heb zeker veel dankbaarheid voor hen, en voor wat ze deden voor onze stichting.”
De advertentie werd uitgezonden in oktober 2021 en Damon speelde de hoofdrol in een metaverse-achtige wereld met historische figuren zoals de gebroeders Wright en Sir Edmund Hillary. Het verscheen wereldwijd op billboards, op televisie en op YouTube.
Na een verschrikkelijk jaar voor crypto in 2022 kreeg de advertentie veel kritiek, en Damon is sindsdien het middelpunt van vele memesen grappen, bijvoorbeeld in de South Park en in de late night show van Stephen Colbert.