Dat de rijkste man op aarde, Elon Musk, een meester in marketing is, was al duidelijk. De zet om met Tesla ongeveer $1,5 miljard aan bitcoin (BTC) te kopen zorgde ervoor dat iedereen het nu over Tesla én Bitcoin heeft. In Timo’s take van deze week kijk ik naar de mogelijke achterliggende redenen voor Tesla om bitcoin te kopen en wat het nieuws kan gaan veroorzaken in de rest van de wereld.
Marketing stunt of investering?
Het nieuws dat Tesla bitcoin heeft gekocht brak uit nadat een document voor de Securities and Exchange Commission (SEC) werd gepubliceerd. In dit document liet de elektrische autofabrikant aan de toezichthouder weten dat het $1,5 miljard van zijn cash-middelen heeft omgezet in bitcoin. In datzelfde document vinden we de eerste aanwijzingen waarom het bedrijf dit deed.
Ten eerste zou de investering Tesla “meer flexibiliteit bieden om verder te diversifiëren en het rendement op onze liquide middelen die niet vereist zijn om voldoende operationele liquiditeit te behouden te maximaliseren.” Het bedrijf stelt in het document verder dat het zich volledig bewust is van de mogelijke risico’s: “Als we digitale activa aanhouden en hun waarden dalen ten opzichte van onze aankoopprijzen, kan onze financiële toestand worden geschaad.”
In dat opzicht lijkt het dus puur om een investering voor de lange termijn te gaan. Met bitcoin kan Tesla zijn middelen diversifiëren, wat mogelijk positief uit kan pakken met het oog op inflatie en de algehele situatie in de wereld. Maar er zit natuurlijk veel meer achter de investering!
Tesla is een ontwrichter, net als Bitcoin
Kijken we naar de marketingzijde, waaronder branding valt, dan zijn er nog veel meer redenen te bedenken waarom Tesla de stap heeft gezet. Bedenk bijvoorbeeld waarom Bitcoin überhaupt tot leven is geroepen. Het is een alternatief voor de betalingen die je normaal gesproken via de bank doet. Met bitcoin heb je geen bank of betalingsprovider meer nodig, je doet betalingen rechtsreeks met de ontvanger. Bitcoin ontwricht hiermee dus de traditionele financiële wereld.
Tesla was op zijn beurt een grote ontwrichtende factor in de auto-industrie. Het was de eerste autofabrikant die een echt elektrisch alternatief bood op de klassieke bezine en diesel auto’s. Met zijn bitcoin aankoop versterkt het zijn imago als ontwrichter en rebel. Daarnaast probeert Tesla zich natuurlijk te profileren als het bedrijf met futuristische elektrische auto’s die zichzelf van A naar B rijden. Bitcoin wordt gezien als het boegbeeld van een financiële revolutie en vertegenwoordigt dus ook de toekomst. In deze opzichten was de zet geniaal. Tesla kan nu namelijk meesurfen op de enorme populariteit die Bitcoin de afgelopen jaren al wist te verwerven. Bitcoin kan aan de andere kant juist meesurfen op het succes van Tesla!
Tesla is het eerste grote en bekende bedrijf dat in bitcoin investeerde. Natuurlijk hadden we MicroStrategy al. Toch is de investering van MicroStrategy ‘saaier’ en minder groots in vergelijking met die van Tesla. De grote vraag is nu natuurlijk; wie volgt? Er gaan wilde geruchten rond dat Apple de volgende kan zijn. Wie het ook moge zijn, ik denk dat Tesla een geniale beslissing heeft genomen. Is dit het startschot voor het nieuwe normaal waarin Bitcoin een vaste plek krijgt?